Nørrebro d. 10. april 2004 Til: Københavns
Kommune Vej
& Park. Njalsgade
13 Kopi til: Byfornyelsesselskabet København, H.C
Andersens Boulevard 40, 1553 København V Nørrebro Nærpoliti v. Martin Stage og
Søren Wiborg, Nørrebrogade 88, 2200 København N. Kirkens Korshær v. Annemette Nyfos, Stengade 40, 2200 København
N. Fremtiden
for Folkets Park. Strategipapir
af Folkets Park Initiativet. Endelig
er lokalplanen for Folkets Park faldet på plads. Og opgaven med at finde en
passende driftsform trænger sig på. Tilsyneladende har Københavns
Kommune/Vej & Park ikke nogen færdig form i støbeskeen. Folkets
Park Initiativet har gennem de seneste år skabt sig en del erfaringer om
parkens liv og dens betydning for lokalområdet. Disse erfaringer bør indgå
i analysen af parkens fremtidige drift. Men
først et par bemærkninger til processen: Efter den offentlige høringsperiode vedrørende
lokalplanen, afholdt kommunen d. 17. september 2001 et borgermøde om planen.
På dette møde blev de fremmødte borgere opfordret til at melde sig til et
Parkråd, hvori et samarbejde mellem administration og beboere/parkens brugere skulle
udfolde sig. De borgere, der meldte sig til Parkrådet, har siden ikke hørt
andet, end at de vil høre nærmere … Det ville være på
sin plads at kommunen tog kontakt til disse borgere – og offentligheden –
med henblik på at fortsætte processen med at danne et Parkråd. For os at
se, er det nødvendigt at lokalområdet inddrages i parkens drift. Indtil et sådant råd er etableret, kan
parken fortsætte som det tilsyneladende sker nu: generel renholdelse forestås
at Byfornyelsesselskabet, suppleret af park-aktivister, og diverse arbejdsdage
og kulturarrangementer varetages af Folkets Park Initiativet. Når
Parkrådet forhåbentlig er etableret, vil det være vores indstilling, at
driften organiseres som en kombination af ”normal parkpleje” og
kulturelle/sociale tiltag. Blot at anskue parken som ”grønt område” med
tilhørende pasning og vedligeholdelse er ikke tilstrækkeligt – det tager
hverken højde for de særlige problemer eller de særlige potentialer, som er
i parken og området. Gennem
de forløbne år, er det vores erfaring at det hele går bedst, når der lægges
energi i parken: opbygning, arbejdsdage, musik osv. Arrangementer og aktivitet
giver en stemning af tillid, tilhør og glæde. I sådanne perioder har parken
fået en stærk identitet, og brugerne en større ansvarsfølelse. Det viser
sig, at mange af parkens brugere gerne vil bidrage med praktisk arbejde,
kulturelle arrangementer og et beroligende ord, hvis gemytterne kommer i kog. Ved
siden af arrangementerne er også den daglige tilstedeværelse, hvor man lærer
parkens brugere at kende, at stor betydning. Mange af parkens brugere har
noget på hjerte om parken. Om dens indretning og drift, og også om områdets
problemer. Det er vores erfaring, at man hurtigt får mulighed for at blive en
nøgleperson i området. Med muligheder for at gribe ind i de konflikter, der
også rækker ud over parken. For eksempel har vi haft megen glæde og nytte
ud af at blive venner med alle de unge og ældre rødder, der bruger parken.
Desværre har vi ikke haft muligheder for en sådan grad af tilstedeværelse,
som havde kunnet vedligeholde disse bekendtskaber. Og desværre er de
praktiske og sociale muligheder for at kræve ansvarlighed af rødderne derfor
også mindsket. At
parkens drift overgår til kommunen, bør ikke medføre at disse erfaringer og
praksis´er går tabt. Det vil ikke holde, hvis driften sker som ”nogle
orange mænd”, der kommer forbi nogle formiddage om ugen. Der stilles flere
og anderledes krav til indsatsen. Det er ikke tilstrækkeligt med en
”gartner”, der er også brug for en ”kulturarbejder” til samarbejde
med lokalområdet ifm. parkens udvikling og fremme af kulturelle arrangementer
og en ”gadeplansarbejder” til kontakt og konfliktløsning. Det
kan synes som usædvanligt store opgaver at lægge i driften af så relativt
lille en park. Men man bør betænke, at en vellykket drift vil have positive
effekter ud over selve parken, og at mange af parkens brugere med glæde vil
tage del i arbejdet. Vi
forestiller os at der oprettes en egentlig stilling til varetagelse af dette
ansvar, således at den nødvendige kontinuitet opnås. Muligvis kan dette
ikke lade sig gøre indenfor den økonomiske normering, der sædvanligvis
opstilles til drift af parken i København. I så fald må der suppleres med særlige
midler. Da
det er af stor vigtighed at finde den/de rette person/er til bestridelse af
jobbet, forestiller vi os, at Parkrådet vil tage del i jobbeskrivelse og ansættelsesprocedure. Venlig
hilsen Folkets
Park Initiativet Folkets
Hus Stengade
50 2200
København N. v.
Jesper Lund
|