København d. 19. oktober 1999
 
 
 

Kære nabo.
 

Angående den ”naboorientering”, som Københavns Kommune har rundsendt d. 15. oktober.
Du har indenfor de sidste dage modtaget et brev fra kommunen, hvori de orienterer om, hvorledes det påtænkte byggeri kræver dispensationer fra lokalplanen. Og det oplyses, at man som nabo har mulighed for at komme med bemærkninger til de dispensationer.

Oplysningerne i det udsendte brev er mildest talt misvisende. 

For det første fremstilles det som om de oplistede dispensationer alle er til for at byggeriet skal blive pænere, mere funktionelt osv. Men humlen i det hele er, at byggeriet bliver højere og dybere, end planlagt. Den samlede bebyggelsesprocent kommer over de 150 %, som er tilladt i lokalplanen

Det nævnes ikke, at lokalplanen kræver, at bygherren skal anlægge et underjordisk parkeringsanlæg. Iflg. byggeplaner og –budgetter bliver der ikke et sådant, og yderligere parkeringskaos må forventes.

Kommunen har mulighed for at dispensere for lokalplanen, hvis overskridelserne ikke er ”principielle”. Det er nok derfor, at de ganske elegant har udeladt den groveste overskridelse af lokalplanen – for den har de slet ikke lov til at dispensere fra. Nemlig at det påtænkte gårdanlæg ifølge lokalplan og byfornyelsesplan skal være åbent for offentlig adgang. 

Da lokalplanen skulle laves i begyndelsen af 90´erne var der mange protester mod planerne om at Folkets Park skulle nedlægges. Derfor besluttede politikerne at parken skulle bevares delvist – ved at: 
- der skulle være offentlig adgang til området mellem de påtænkte huse, 
- at der skulle være fri adgang fra Prins Jørgens Gade (gennem en åbning i byggeriet på 20 m.) og 
- at der skulle være fri adgang mellem Folkets Hus og gårdanlægget. 

Nu er Københavns Kommune åbenbart rigtig gode venner med arkitekten og advokaten, der står for byggeriet. Og så skal smålig skelen til, om byggeriet er lovligt ifølge lokalplanen, ikke skille dem ad.
I december sidste år skrev advokaten til Københavns Kommune: ”Vi forudsætter, at gårdarealet tilhører A/B Prins Jørgen alene, således at der ikke bliver adgang for offentligheden.”

Og det har de så fået lov til. Bruddet på princippet om den åbne gård er ikke noget, de praler med, og det er da også svært at se på de udsendte tegninger over byggeriet, at de har tænkt sig at sætte mure og gitre i alle parkens åbninger. Og at byggeriet bliver sådan, at kun de kommende andelshavere får adgang til friarealet – hverken Folkets Hus eller beboerne i Griffenfeldsgade 27 og 29 får adgang.
      ( vend)
Måske har embedsmændene ”glemt” at fortælle politikerne, at byggeplanerne er i strid med lokalplanen. Måske er politikerne klar over, at de bryder de løfter de har givet og de planer, de selv har vedtaget. 

Under alle omstændigheder vil vi opfordre dig til at klage over sagen. Du kan skrive et brev selv, eller du kan skrive navn og adresse på den vedlagte klage, og sende den ind. Husk at kommunen skal have klagen senest d. 8. november.

Hvis du har yderligere spørgsmål eller andet, så kan du skrive til Folkets Park Initiativet på nedenstående adresse, eller komme til møde i Folkets Park Initiativet hver torsdag kl. 19.00 i Folkets Hus, Stengade 50.
 

Venlig hilsen

Folkets Park Initiativet
Folkets Hus
Stengade 50
2200 Kbh. N.

På Initiativets vegne:
 
 

Jesper Lund  Anne Jønsson

www.folketshus.dk – tryk på ”park”.

------------
Lokalplan nr. 215; ”Lokalplan for området begrænset af Stengade, Korsgade, Griffenfeldsgade og Prins Jørgens Gade”. 5. marts 1993.

§ 5, stk. 2.: ”… af hensyn til den eksisterende baghusbebyggelse på matr.nr. 434 Udenbys Klædebo Kvarter, København [Folkets Hus], inden for det på tegningen viste skraverede felt skal etableres en ca. 20 m. bred åbning af karreen efter Magistratens nærmere godkendelse”.

§ 9, stk. 1.: ”Friarealet … skal efter Magistratens nærmere godkendelse indrettes med opholdsarealer for beboere og brugere”.
-----------
Debatoplæg Byfornyelse, Folkets Hus-karreen. Københavns Kommune og Byfornyelsesselskabet København januar 1994:

S. 16: ”De ubebyggede arealer i den nordlige del af karreen benyttes i tilknytning til de aktiviteter der foregår i Folkets Hus, samt til parkformål.”
-----------
Byfornyelsesbeslutning; ”Folkets Hus-karren – Indre Nørrebro”. Vedtaget af BR d. 9. Februar 1995:

S. 6: ”… der etableres 2 gårdanlæg. Et åbent anlæg i karreens nordlige del omfattende ejendommen Griffenfeldsgade 27-29 og Folkets Hus samt det kommende nybyggeri.”
S. 7: ”Udformningen af gårdanlæggene planlægges i samarbejde med karreens beboere og ejere.”
S. 16: ”Som led i byfornyelse vil der (…) blive etableret fælles gårdanlæg for de af beslutningen omfattede ejendomme.” ”Følgende ejendomme indgår i det gælles gårdanlæg i den nordlige del af karreen: Griffenfeldsgade 27, Griffenfeldsgade 29 og Stengade 50”
S. 17: ”De til de enkelte ejendomme hørende friarealer udlægges til fælles formål”. 
”De enkelte ejendomme er pligtige at tåle den særlige benyttelse til fælles formål, som gårdanlægget forudsætter.”