Om grundlaget for kritik I
I nyere
videnskabelig tænkning, og vel også i kulturen generelt, har
såkaldt 'postmodernistiske' og relativistiske strømninger
fået medvind med påstande om (lidt forsimplet, måske),
at alle forståelser af moral og af det sociale liv kan være
'lige gode', om at der ikke kan gives noget alment grundlag for social
kritik og at der kun findes lokale eller 'partikulære' sandheder.
Disse strømninger
har bl.a. angrebet den marxistiske og kritisk-teoretiske tradition,
fordi sådanne former for social kritik må siges at implicere
generelle forståelser om, at noget i samfundet er (moralsk) forkert
- det kunne f.eks. være individualistiske tænkemåder
eller instrumentelle sociale former - og om hvorfor alternativet til
disse er ønskværdigt,. Bl.a. er de antagelser, der i sådanne
samfundskritikker gøres, omkring mennesket, om menneskets potentialer
og om det sociale liv, blevet kritiseret for at være essentialistiske,
absolutistiske eller på anden vis 'metafysiske'
Jeg har i mit bidrag
til bogen Mod strømmen forsøgt at vise, hvordan
noget af det grundlæggende i den marxistiske eller kritiske tradition
er forståelsen af, hvordan de sociale og materielle praksisser,
hvori vi mennesker indgår skaber muligheder og begrænsninger
for vores livsudfoldelse og vores udviklingsmuligheder. Det ser vi bl.a.
i Marx's forestilling om et selvrealiseret liv i ægte menneskelige
fællesskaber, i Frankfurterskolens ideal om mere ´harmoniske´
og ikke-instrumentelle værensformer, og også i Foucaults
pegen på muligheden af subjektivitetsformer, der ´udgrænses´
af de dominerende diskurser og praksisformer. Hos alle disse teoretikere
kan vi genfinde den implicitte forestilling om, at vi mennesker har
(subjektive og sociale) potentialer, som ikke udfoldes på grund
af begrænsninger i de bestående samfundsmæssige former.
Når vi erkender sådanne begrænsninger, må vi
altså kritisere og bekæmpe dem, for at menneskelig frigørelse
kan blive mulig. Den mere præcise forståelse af menneskets
potentialer og de samfundsmæssige begrænsninger for disse
været omdiskuteret, men uanset forskellene i de mere detaljerede
analyser, synes det rimeligt at sige, at denne grundlæggende tanke-
og argumentationsfigur er central i den kritiske, socialteoretiske tradition.
Marx:
Hos Marx må forestillingen om menneskelig frigørelse forstås
på i hvert fald to niveauer:
På det individuelle plan har vi mennesker nogle potentialer, som
handler om at udfolde os som et 'helt' menneske, hvilket bl.a. kan ske
ved at produktionen indrettes, så vi både laver åndens
og håndens arbejde, og så der ikke er noget skarpt skel
mellem arbejdsliv og fritid, osv. Og hvor vi er selvbestemmende og i
det hele taget overvinder den fremmedgørelse, der findes i det
nuværende samfund.
På det sociale/samfundsmæssige plan er vores potentiale,
at vi kan udvikle ligeværdige og solidariske sociale relationer,
hvor mennesker ses som subjekter, ikke som objekter/midler for andre,
og hvor produktionen og samfundslivet generelt organiseres ud fra menneskers
behov og ikke ønsket om profit, m.m.
Adorno og Horkheimer:
Hos Adorno og Horkheimer er den grundlæggende tanke, at vi mennesker
har udviklet en beherskelsesorienteret rationalitet, idet vi igennem
kulturhistorien har forsøgt at beherske naturen vha. tænkningen,.
Det har bl.a. betydet, siger de, at vi har distanceret os fra den ydre
natur, andre mennesker og vores egen indre natur. Konsekvensen af dette
har været, at vores kultur - og dvs. menneskers grundlæggende
måde at være i verden på - er gennemsyret af dominans-
eller beherskelses-rationaler. Det kommer bl.a. til udtryk gennem en
lang række af undertrykkelsesformer i det moderne samfund. Det
utopiske modstykke til denne instrumentelle fornuft er Adorno og Horkheimers
ide om en konstant selvreflekterende, kritisk fornuft, der besinder
sig på sin egen potentielle karakter af undertrykkende. Og samtidig
hermed ideen om en mere oprindelig og harmonisk forholden sig til livet
og verden, der accepterer det mangfoldige og kaotiske, således
at vi ikke har behov for at skulle have kontrol - hverken ift. os selv,
andre eller naturen.
Marcuse:
Hos Marcuse er det ideen om en mere naturlig udfoldelse af de menneskelige
drifter, der er i centrum. Vores kapitalistiske samfund og kultur hæmmer
menneskers mulighed for sanselighed og mangfoldighed, for fri udfoldelse
af vores seksualitet og i det hele taget forskellige sider af vores
personlighed. I en endimensional kultur, der kun er optaget af at præstere
og forbruge, bliver menneskene også endimensionale. Det er altså
i disse naturlige drifter, i vores potentielt mere sanselige and spontane
væren, at muligheden for frigørelsen ligger. Man kan sige,
at der hos Marcuse tydeligere end hos Marx og Adorno/Horkheimer postuleres
noget almentmenneskeligt, der er givet forud for specifikke historiske
kontekster - nemlig en bestemt (psykoanalytisk) forståelse af
psyken med de undertrykte drifter som grundlæggende. Alligevel
synes det rimeligt at sige, at hans analyser forsøger at tage
udgangspunkt i menneskers konkrete levede erfaringer som sanselige,
oplevende væsner. I hvert fald hvad angår de menneskelige
potentialer og måden hvorpå de undertrykkes af en endimensional
tanke- og værensform.
Habermas:
Ifølge Habermas ligger der implicit i sproget - og dermed i det
sprogligt baserede sociale liv - en række normative fordringer,
som ikke altid er realiseret, men som mennesker principielt kan konfronteres
med og som der kan appelleres til. Bl.a. ligger der implicit i dialogen
- og den kommunikative handlen generelt - krav om, at alle har lige
ret til at ytre sig, at alle personlige ønsker og interesser
skal kunne fremføres, at alle skal respekteres som subjekter
- og dvs. at vi søger forståelse med hinanden (i modsætning
til instrumentel manipulation), osv. Ud over den instrumentelle rationalitet
(som Adorno og Horkheimer analyserede) findes der altså, ifølge
Habermas, et frigørende potentiale implicit i de sociale former,
nemlig denne kommunikative rationalitet som også er en moralsk
rationalitet.
Sådanne filosofiske
overvejelser, som de her skitserede, må siges at være uundgåelige
for enhver social kritik. - Altså overvejelser om hvordan vi mennesker
er fremmedgjorte og ikke-selvbestemmende (som vi så det hos Marx),
om hvordan mennesker er præget af en instrumentel og ikke-solidarisk
rationalitet og værensform (som hos Adorno og Horkheimer), om
hvordan dimensioner af vores sanselighed og personlighed generelt ikke
kommer til udtryk i en kapitalistisk kultur (som hos bl.a. Marcuse)
eller om hvilke sociale og kulturelle betingelser, der muliggør
udvikling af moralske og solidariske værdier (som hos bl.a. Habermas).
Og også ift.
den neoliberalistiske udvikling i vores tid synes dette at være
tilfældet….
Kritisk
teori og neoliberalismen
For mig at se, er
noget af det vigtige ift. at forstå de politiske og kulturelle
forandringer i de sidste 15-20 år, der er blevet betegnet som
'neoliberalisme', nemlig spørgsmålet om hvad neoliberalismen
så at sige gør ved mennesker.
Så… hvis vi forstår neoliberalismen som den generelle politiske
og samfundsmæssige udvikling, hvor socialstaten - og det politiske
fællesskab i det hele taget - er blevet trængt tilbage ift.
markedet og markedskræfterne (hvilket bl.a. er sket gennem privatisering,
udlicitering, nedskæringer og mindskningen af nationalstatens
betydning), så kan vi prøve at analysere, hvad dette har
af betydning for menneskers måde at tænke og handle på.
Således synes
Frankfurterskolens samfundsanalyse, for mig at se, faktisk på
nogle områder at være mere adækvat i dag, i (hvad
vi kunne kalde) 'neoliberalismens tidsalder', ift. at forstå,
hvordan mennesker tænker og handler. Dette skyldes bl.a. tre udviklinger,
der synes at være i gang i disse år:
Afmægtighedsfølelse
/ fremmedgørelse:
Med både globaliseringen, den omsiggribende privatisering og muligvis
også det at det politiske system udvikler sig til et 'elitedemokrati',
idet beslutninger centraliseres (f.eks. til EU), føler folk sig
mere fremmedgjorte eller afmægtige ift. de politiske processer.
Den fremmedgørelse som altid har været tilstede i det kapitalistiske
samfund, og som den kritiske teori har forsøgt at analysere,
bliver i hvert fald ikke mindre af, at flere og flere politiske beslutninger
bliver taget af instanser ude af det politiske fællesskabs kontrol.
Dette er bl.a. tilfældet, når institutioner som WTO, EU,
multinationale selskaber, osv. kan vedtage politikker hen over hovedet
på nationale parlamenter og lokale fællesskaber, og når
privatiseringer af den offentlige sektor gør, at servicer der
før kunne diskuteres og planlægges ud fra almenmenneskelige
hensyn, nu er styret af private profit-interesser.
Ødelæggelsen af de solidariske værdier:
Denne udvikling med en svækkelse af den politiske styring af markedet,
og en mindskning af den offentlige sektor betyder også en ødelæggelse
af, hvad bl.a. Claus Offe (vist nok inspireret af Habermas) har kaldt
de solidariske eller universalistiske værdier. Et eksempel på
dette er f.eks., når den borgerlige regering vil privatisere bloddonor-givningen,
således at blod nu er noget, der sælges, frem for at være
noget der 'gives' som en medmenneskelig handling. Dette er kun endnu
et udtryk for en generel udvikling i retning af, at mennesker skal tænke
i individuelle, egoistiske interesser, og at alt skal ses som 'varer',
som noget man 'kan få noget ud af' (det som marxismen har beskrevet
som en 'varegørelse' af de sociale relationer). (Andre eksempler
kan ses omkring hospitalssystemet, hjemmeplejen, rengøring -
og i USA så ekstremt som det, at private firmaer tjener penge
på at drive fængsler under slavelignende forhold.) Bl.a.
Offe har argumenteret for, at når kollektive institutioner og
solidariske organiseringsformer er ødelagt, bliver det meget
svært for det enkelte menneske at handle moralsk og solidarisk.
Og dette er faktisk en del af den borgerlige kulturkamp, så at
sige at ændre mennesket. Når først enhver form for
kollektiv tænkning og solidariske værdier og handlemåder
er blevet ødelagt, bliver de meget svære at genskabe. 'Neoliberalismen'
kan således ses som forsøget på at udbrede kommercialiseringen
eller varegørelsen til i princippet alle områder af menneskelivet,
sådan at forholdet mellem mennesker bliver styret af individualistiske
i stedet for almenmenneskelige principper.
Endimensionalisering af kulturen og den offentlige debat:
Den offentlige debat er i dag præget af en udstrakt grad af, hvad
vi kunne kalde 'nødvendigheds-tænkning'. Politikere, erhvervsfolk
og eksperter taler ofte ud fra snævre rammer for hvad der er af
'mulighedsrum' ift. den politiske og kulturelle udvikling i dag. Dette
sker ofte med henvisning til, hvad størrelser som 'markedet',
'udviklingen' og 'konkurrenceevnen' kræver, eller til f.eks. nødvendigheden
af 'øget vækst'.
Marcuse har beskrevet dette som at beslutninger og spørgsmål,
der før var genstand for diskussion og refleksion og overvejelse
af alternative muligheder, er blevet reduceret til et spørgsmål
om teknik eller administrative løsninger. Denne endimensionalisering
er desværre ikke kun sket i den
politiske debat, men også i videnskaben og i vores kultur generelt,
bl.a. i underholdnings- og fritids-industrien. Denne udvikling hænger
bl.a. sammen med de før nævnte konsekvenser af neoliberalismen:
- altså fremmedgørelsen og 'afpolitiseringen' ifm. privatiseringen,
varegørelsen af de sociale relationer og ødelæggelsen
af de kollektive og sociale værdier. På den måde understøtter
og viderefører neoliberalismen endimensionaliseringen af den
moderne kultur og den offentlige tænkning og debat.
Liberalismens forståelse af mennesket
En del af, hvad
vi kunne det neoliberalistiske ideologiske fremstød, handler
om forståelsen af mennesket. Det menneskebillede som den metodologiske
individualisme indenfor socialvidenskaberne traditionelt har fremført
- og som neoliberalismen altså har forsøgt at realisere
- handler om det selvtilstrækkelige, statiske og klart afgrænsede
individ med entydige og egoistiske (og ofte økonomiske, 'forbrugeristiske')
præferencer, som det instrumentelt beregner sig frem til, hvordan
det skal få opfyldt.
Heroverfor står
et mere frigørende billede. Nemlig af at vi mennesker har muligheden
for at udvikle os selv og vores sociale relationer - i retning af hvad
vi oplever som noget bedre. Vi erkender til tider at vores tidligere
forståelser af os selv og verden har været forkert eller
for snæver, og måske forklarer vi dette som at eksterne
forhold (som vores opvækst, sociale relationer, osv.) har præget
os. En sådan momentan oplevelse af en 'klarere erkendelse' kan
til tider opleves som, at vi kan udvikle en slags 'refleksiv autonomi'
- bl.a. uafhængigt af sociale forhold og normer, m.m. Vi ser dog
hurtigt, at dette ikke kan forstås for absolut, bl.a. fordi vi
forstår os selv som dem vi er, ud fra hvordan vi indgår
i relationer med andre mennesker - relationer, som faktisk ofte er gode,
solidariske og kærlige. Et refleksivt og selvbestemt liv, kan
således kun forstås som muligt under sociale former, der
muliggør en sådan udvikling af menneskers potentialer.
Det vil bl.a. sige sociale og kulturelle former, der anerkender individets
identitet og selvdefinerede ønsker og lyster, m.m., men som også
muliggør, at vi kan udvikle os i og med de sociale fællesskaber,
som vi indgår i.
Man kan sige, at
det helt grundlæggende hos Frankfurterskolen er ideen om, at vores
tænkning omkring det sociale - og dvs. i særdeleshed i socialvidenskaben
- må have fokus på, hvad vi kan kalde, det sociales 'mulighedsværen'.
- Dvs. på, at der i det sociale liv findes mulighed for alternativer,
for udfoldelse af menneskers subjektive og sociale potentialer - og
dvs. for menneskelig frigørelse og selvrealisering.
Om grundlaget for kritik II
I nyere kritisk
teori, bl.a. hos Axel Honneth, har én strategi for at imødegå
de relativistiske og 'postmodernistiske' strømninger været
at forsøge at gøre de grundlæggende filosofiske
antagelser i de forskellige kritiske teorier til genstand for refleksive
overvejelser - for så evt. at styrke begrundelsen af disse.
I overensstemmelse
med dette projekt vil min pointe her være, at vi for at muliggøre
en både præcis og kritisk forståelse af de sociale
forhold - også under neoliberalismen - må fastholde det
grundlæggende menneskebillede, som jeg her meget kortfattet har
skitseret.
Det implicerer bl.a. en række af grundlæggende filosofiske
forestillinger og forståelser, bl.a. om 'mennesket som et socialt
væsen', om 'muligheden af personlig og kollektiv udvikling', om
den menneskelige subjektivitet som noget, der kan 'forvrænges',
om at bestemte betingelser er nødvendige, for at mennesker kan
være solidariske og moralske - betingelser, der altså ødelægges
under neoliberalismen. Forståelser om at de sociale relationer
kan være instrumentelle og fremmedgjorte, om at vi mennesker har
ikke-realiserede potentialer, og om at anerkendelse, lighed og et selv-bestemt
liv er forudsætningen for menneskelig selv-realisering og frigørelse.
Det er filosofiske
forståelser som disse, der, for mig at se, må fastholdes i
en kritisk tænkning om samfundet.
|