Indledning: Mod strømmen
Af Flemming
Bryde Hansen, Tom Børsen Hansen, Niels Fleckner Hansen, Peter Mølgaard
Nielsen, Peter Nielsen og Lars Poulsen
En
kritikløs og selvbehagelig tidsalder kalder på kritik og en endimensional
tidsalder råber på dialektik [1] . Det er denne udfordring vi tager
op i nærværende antologi. Siden midtfirserne hvor luften gik ud af den
kritikbølge der toppede i 1970’erne har såvel den videnskabelige som den
politiske kritik af samfund, videnskab og tænkning ligget stærkt underdrejet.
I dette tomrum har den neoliberale ideologi og det positivistiske og/eller
defaitistiske videnskabssyn haft alt for gode vækstvilkår. Til grund for
denne antologi ligger et håb om at der kan etableres kritiske alternative
frirum, der for alvor kan rive samfunds- og videnskabskritikken fri af
dødvandet og møde tidsånden med en alternativ positiv dagsorden der ikke
kun reagerer instinktivt eller stiller sig pænt på sidelinien. Forfatterne
bag denne antologi har fundet værdifuld inspiration i flere af de overleverede
kritiktraditioner som har været udgangspunkt for Filosofisk Debatforums
aktiviteter, men har samtidig forsøgt at bibringe traditionen nyt liv
og frisk udfoldelseskraft. Vi er i særlig grad inspireret af Marx’s tænkning
og af den første generation af den såkaldte Frankfurterskole.
Antologiens
bidrag spænder vidt men kredser om nogle fælles tematikker, som vil blive
præsenteret og udviklet i denne indledning. Antologien er blevet til igennem
en kollektiv proces hvor de individuelle bidrag og de fælles kernepunkter
har udviklet sig i en tæt dynamik. Skribenterne har løbende mødtes og
givet feedback på hinandens essays, sideløbende med at denne indledning
er blevet til som en kollektiv tekst. Herved har vi forsøgt at lade den
fælles indledning og de individuelle bidrag interagere konstruktivt. Derigennem
beriger de forhåbentligt hinanden.
Vi vil ikke
kun forstå, men også gerne forandre verden.
Det
er blevet populært at vende Marx’s berømte 11. Feuerbachtese på hovedet.
I Marx’s hånd lyder tesen som bekendt, at ”hidtil har filosofferne kun
tolket verden forskelligt, det drejer sig om at forandre den”. Hos sociologen Manuel Castells hedder det imidlertid i stedet, at ”
[i]n the twentieth century, philosophers have been trying to change the
world. In the twenty-first century it is time for them to interpret it
differently” (1998, End of Millenium, Blackwell, side 379). Castells
er dog ikke den første der har fået den tanke, at filosoffer igen bør
trække sig tilbage til studerkamrene og forskanse sig bag universiteternes
tykke mure. Det fortælles (Hans-Jørgen Schantz: Marxproblemer,
side 9, i Sørensen m.fl. (red.): Kodeord: Marx, 1997, Modtryk),
at Heidegger i en tale skal have sagt, at ”Karl Heinrich Marx tog fejl.
Tesen skulle lyde: Hidtil har filosoffer kun forandret verden forskelligt,
det drejer sig om at forstå den”. Både tesen og dens antitese er dog fundamentalt
på galt spor. Det drejer sig ikke om enten at forstå eller at forandre,
men om at forstå og forandre. Indsigt er en forudsætning for meningsfuld
og fornuftsbaseret forandring og forandring er et grundvilkår for indsigt,
da filosoffernes erkendelsesstræben har den evigt omskiftelige og påvirkelige
verden som genstandsområde.
Som studerende og akademikere står vi i en særlig situation i sammenligning
med mange andre mennesker på denne klode. Vi får penge for at udvikle
forståelser - og har dermed også mere tid og flere muligheder end de fleste
for at udvikle kritiske forståelser. Sådanne kritiske forståelser
kan rette sig imod forsøg på at beskrive naturen, samfundet og mennesker
samt konsekvenserne af sådanne beskrivelser - som i videnskaben. Men de
kan også rette sig mere direkte imod samfundslivet og de heri værende
uligheder, uretfærdigheder og dominansformer. Ikke nødvendigvis alle,
eller bare mange, akademikere erkender, at de står i en særlig situation
via deres privilegerede mulighed for at udvikle kritiske forståelser.
Men det bliver man nødt til at være bevidst om, hvis man i sin egenskab
af at være akademiker tilsigter at forstå og forandre verden.
Den vigtigste problematik er måske, at vi føler en form for kategorisk
moralsk og politisk medansvar for den verden vi lever i. Det er ikke os
der har skabt de nuværende strukturer og sociale relationer, men gennem
vores tænkning og handlinger bidrager vi til at gen- og omskabe socialiteten.
Akademikere er generelt set priviligerede og har muligheden for at bruge
tid og kræfter på at identificere og kritisere den undertrykkelse og uretfærdighed
som de gældende sociale og samfundsmæssige forhold bevirker. Og vi har
muligheden for at afdække videnskabelige og politiske forsøg på at legitimere
denne undertrykkelse som naturlig, uundgåelig eller retfærdig. Intellektuelle
er ikke klogere end andre. De er heller ikke er født med en særlig kritisk
sans. Men uddannelse og overskud til fordybelse og refleksion giver nogle
bestemte muligheder, der så må ses i lyset af materielle, sociale og
biografiske forhold. Det er ud fra oplevelsen af uretfærdighed og erkendelsen
af, at en bedre verden er mulig, at den sociale indignation og den uafkastelige
følelse af et socialt ansvar fremkommer og manifesterer sig konstruktivt.
En typisk indvending som de fleste venstreorienterede og samfundsengagerede
studerende og akademikere møder er spørgsmålet om, hvordan deres verdensfjerne
syslen med abstrakte og teoretiske overvejelser dog skulle kunne være
med til at ændre på forholdene i en verden, hvor det er helt andre hårdtslående
argumenter og verdslige overvejelser, der sætter dagsordenen. Hvorfor
ikke kaste sig ud i en decideret politisk praksis og gøre noget mere konkret
for andre mennesker? Vi kan selvfølgelig kun tilslutte os opfordringen
til at alle - også akademikere - engagerer sig i politiske og sociale
praksisser med et samfundsforandrende og frigørende perspektiv for øje.
Men da alle (såvel nære psykologiske og sociale som mere generelle samfundsmæssige)
praksisser jo gør brug af bestemte teoretiske forståelser, metaforer og
italesættelser, ser vi det som en integreret og uundgåelig del af kampen
for forandring, at forsøge at udvikle alternative samt kritiske forståelser
af naturen, samfundet, mennesker og det sociale liv. Menneskers meningsdannelser
og ideologiske forestillinger, og de hertil knyttede begrundelser for
handlinger og livsforløb, er uundgåeligt indspundet i mere eller mindre
systematiske måder at anskue naturen, mennesker og samfund på. Dette gør
sig i særlig grad gældende i kapitalistiske overflodssamfund, hvor den
materielle nøds afskaffelse har banet vejen for et bredbånd af påtrængende
diskursive former. Modgående og kritiske tankeformer er ikke nok i sig
selv, men kan heller ikke undværes som led i en samlet bestræbelse på
at skabe en bedre fremtid.
Dette illustreres fyldigt i Lars Poulsens essay Kapitalisme og instrumentel
fornuft. Her argumenteres der for, "at det er et alment træk,
at det enkelte menneske stilles overfor en slags grundlæggende, eksistentiel
dialektik mellem at leve og udvikle sig i og med ens sociale
sammenhænge og samtidig at forsøge at forholde sig kritisk og forandrende
til disse. Denne ‘kritisk-sociale dialektik’ kan også forstås som en nødvendig
del af en individuel udviklingsproces, hvor en oprindelig passivt-accepterende
indgåen i det sociale liv først afløses af en kritisk distancering, der
så må overskrides til fordel for en subjektivitetsform, der indeholder
begge de tidligere faser, dvs. der både er engageret-social og kritisk."
Det er vores forhåbning, at vores teoretiske bestræbelser - herunder denne
antologi - kan medvirke til at skabe samfundsmæssige forandringer. At
der er et påtrængende behov for sådanne forandringer, er vi ikke i tvivl
om.
Dialektisk
samfundssyn og tænkemåde
Et andet fællestræk ved antologiens essays er ønsket om at bevæge sig
fra en instrumentel, endimensional og selvtillukkende tænkning hen imod
en kritisk, nuanceret og refleksiv måde at tænke på. Den dialektiske tankeform
ser ikke som udgangspunkt verden som et ordnet system videnskaben mere
eller mindre problemfrit skal afdække og beskrive. En dialektisk tænkning
anskuer verden som et komplekst, modsætningsfuldt og åbent system vi aldrig
fuldstændig kan afkode, og har et skarpt øje for de vanskeligheder
som erkendelsesbestræbelserne implicerer. Dette betyder at en dialektiker
lader fornuften besinde sig på sig selv, og besidder et stort mål ydmyghed
overfor hvad intellektet kan bedrive. Det betyder også, at man tilstræber
at se tingene fra flere perspektiver, at man tænker kontrafaktisk og utopisk
samt ikke mindst, at man erkender vigtigheden af at vende veletablerede
tankegange på hovedet og at problematisere hegemoniske tanke- og praksisformer.
Hermed ikke sagt at alle tanke- eller praksisformer er lige gode eller
dårlige. Tværtimod. Relativismen må afvises med lige så stor kraft som
den naive absolutisme. Verden er erkendbar - og viden er derfor ikke relativ
- men den menneskelige erkendelse er ufuldkommen og fejlbarlig. Dialektikken
indeholder altså en grundlæggende dobbelthed mellem udsigelseskraft og
skepsis.
Dialektik omhandler således både verden (realdialektik) og den måde vi
forholder os til verden på (dialektisk tænkning). Helt centralt står modsætninger
og konfliktforhold, der igen står i modsætning til harmoni og ligevægt.
I en naturvidenskabelig sammenhæng kan dette – som i Tom Børsen Hansens
essay – fremstilles ved, at den naturvidenskabelige praksis rummer et
immanent modsætningsforhold mellem positive og negative muligheder for
menneskeheden og at det er vigtigt, at man som forsker er bevidst om,
at det at fremskaffe ny viden om naturen og at udvikle nye teknologier
ikke er et entydigt gode – det kan også føre ubehagelige ting med sig.
Naturvidenskaben har – som de fleste af livets forhold - sine skyggesider.
Man bør derfor medtænke og medoverveje både mulige positive og negative
konsekvenser af den forsknings- eller udviklingsproces, man er en del
af. Dette sker sjældent i dag hvor, hvor de fleste naturvidenskabsfolk
næsten pr. refleks ser naturvidenskabens frembringelser som ubetingede
goder og i menneskehedens tjeneste. Der kan altså også være et modsætningsforhold
mellem, hvad man tror man gør og det man rent faktisk gør. Til forskel
fra simple skematikker og firkantede modeller kræver dialektikken stadig
refleksion i forhold til det fag eller den praksisform man beskæftiger
sig med og over den kontekst man indgår i. Den påkræver, at man prøver
at blive bevidstgjort om de underliggende præmisser, der hersker inden
for eget fag- eller livsområde, og om de særinteresser og omverdensrelationer
der yder indflydelse herpå.
Flemming Bryde
Hansen beskæftiger sig i sit bidrag med dialektisk tænkning. Han argumenterer
for at en sådan tænkemåde kan fremmes hvis der i sociale rum (i klasselokalet,
politiske forsamlinger mv.) gøres brug af 'djævlens advokater'.
"I forbindelse
med inkvisitionen og dens forfølgelser af hekse fik den del af den gejstlige
elite, der ikke troede på hekse, men samtidig heller ikke kunne stå imod
kravet om heksesager, indført, at den anklagede, skulle have en forsvarer.
Det skulle være en person, der havde til opgave udelukkende at søge at
gennemhulle anklagen. ... Forsvareren, der søgte at imødegå folkets dom,
og måske gravede i motiverne til anklagen, fik titlen diabole advocatus,
djævlens advokat."
Dialektisk tænkning medfører, at man angriber en given tematik fra flere
vinkler, og det er netop hvad brugen af 'djævlens advokat' lægger op til.
Normalt vil videnskabelige nybrud, politiske ideer, ny teknologi, nye
varer mv. blive ensidigt retfærdiggjort og forsvaret af skaberne/bagmændene.
Slår man sig til tåls med disse - ofte interessebetonede - forsvar bliver
udviklingsmulighederne og perspektiverne herunder ikke tilstrækkeligt
indgående belyst fra kritiske vinkler. En mere nuanceret behandling kunne
derimod opnås, og bedre beslutninger derfor træffes, hvis den dialektiske
tænkning fik bedre spillerum på afgørende områder af tilværelsen. F.eks.
hvis 'djævlens advokater' blev en naturlig del af demokratiske beslutningsprocesser.
Samfundets
kapitalistiske karakter.
Vores
samfund er gennemsyret af dominansrelationer. Idealet om – og erfaringerne
med - mere ligeværdige, solidariske og kærlige relationer mellem mennesker,
hvilke også er en del – omend en underdrejet del - af vores kultur, peger
dog på, at dominansorienterede tilstande ikke er noget naturgivent. Vi
må derfor afvise politiske og teoretiske forsøg på at legitimere bestående
dominans- og undertrykkelsesforhold som uundgåelige; som en del af menneskets
eller socialitetens natur. Derfor kan vi heller ikke forstå den gældende
kapitalistiske samfundsform og produktionsmåde som noget givent eller
uanfægteligt.
Det står centralt i marxismen og mere bredt i den kritiske teori at fokusere
på samfundets kapitalistiske karakter. Dette omdrejningspunkt er
med rette blevet kritiseret for at medføre en overfokusering på socio-økonomiske
relationer og en fetichering af kapital(isme)begrebet. Venligtsindet kritik
af denne art påpeger behovet for at inkorporere andre samfundsmæssige
sfærer og former i hjertet af den kritiske teori. I de senere år har vi
blandt andet været vidne til feministiske, anti-racistiske, pacifistiske
og økologisk orienterede interventioner med mangeartede forsøg på rekonstruktioner
til følge. Behovet for et opgør med reduktionistisk og økonomistisk kritisk
teori er påtrængende. De mange oprigtige forsøg på at re- og nyorientere
den kritiske teori er et progressivt islæt i et ellers gennemgående nedslående
intellektuelt miljø, hvor størstedelen af de omvendte marxister mest af
alt har travlt med at lægge afstand til deres fortid og følge i sporet
af den neo-liberale tidsånd. Der går dog en hårfin grænse mellem at nyudvikle
og at afvikle den kritiske teori, hvilket kommer til udtryk i de ophedede
debatter om post-marxismen. Selvom kapitalismebegrebet er fortærsket og
ikke altid har haft en glorværdig historie, så er der grund til at holde
fast i det og videreudvikle det kritisk - i det mindste indtil et bedre
alternativ udkrystalliserer sig. Dette skyldes, at de kapitalistiske samfundsstrukturer
udstikker væsentlige rammer for den moderne verdens konstitution og udvikling.
Men det er én ting at fastholde et begreb og noget andet at indholdsbestemme
det. I den marxistisk inspirerede tradition har det mildt sagt været omdiskuteret,
hvordan vi mere præcist skal definere og forstå kapitalismen. Dette er
dog samtidig uhyre vigtigt, da analyse, kritik og utopi i denne tradition
oftest knytter sig intimt til den måde hvorpå kapitalismen opfattes og
teoretiseres. Disse uafklarede punkter har afspejlet sig i vores diskussioner
i kredsen omkring denne antologi, og kommer til udtryk i vores essays.
En eksplicit forståelse af hvad kapitalismen er, ser vi eksempelvis i
Peter Nielsens essay, der definerer kapitalismen som et samfund, hvor
økonomisk fornuft er den dominerende sociale form. Dette behøver ikke
at stå i direkte modsætning til mere klassiske kapitalisme-definitioner,
der tager udgangspunkt i kapitalistklassens ejendoms- og råderet over
produktionsmidlerne. Det skal snarere ses som et forsøg på også at dreje
det kritiske fokus i retning af andre forhold end den undertrykkelse og
dominans, der knytter sig snævert til produktions- og arbejdslivet under
kapitalismen. Begrebet økonomisk fornuft bliver i dette essay yderligere
set som et forsøg på at bygge bro over økonomisk funderede marxistiske
analyser og de mere bredt funderede kulturteoretiske bestræbelser i Frankfurterskolens
kritik af den instrumentelle fornuft, idet "den økonomiske fornuft
hævder sig instrumentelt. Målsætninger vinder indpas, og individuelle
og kollektive aktører bliver hensat til at navigere i et socialt felt,
der i stadig større grad er struktureret omkring den økonomiske fornuft."
Livet i en
instrumentel kultur.
Selv om vi ser
kapitalismen som et undertrykkende og udemokratisk samfundssystem, som
det er tvingende nødvendigt at udvikle teoretiske og praktiske alternativer
til, er det samtidig vigtigt at fastholde, at de kapitalistisk baserede
dominansrelationer ikke er de eneste former for dominans i vores samfund.
Kapitalismen udgør et strukturerende vilkår for samfundslivet i dag, men
er ikke det eneste strukturerende vilkår. Der findes også magt- og undertrykkelsesrelationer,
der ikke direkte knytter sig til samfundets kapitalistiske karakter og
som derfor ikke bør subsumeres under snævre kapitalismeanalyser. Væsentlige
eksempler kunne her være forhold omkring køn, etnicitet, seksualitet,
religion, bureaukrati og militær magt. Analysefelter der heldigvis har
stor bevågenhed i det kritisk-intellektuelle klima i dag.
Det forhold, at vi mennesker i vidt omfang udøver dominans - i betydningen
illegitim magt - overfor andre, eller oplever det som naturligt at andre
gør det, er i traditionen fra Frankfurterskolen blevet forsøgt indfanget
med begrebet om instrumentel rationalitet. Det forhold at vores tænkning
og væren er præget af en instrumentel tilgang til verden, til os selv
og til andre mennesker er noget, der dominerer størstedelen af den vestlige
kultur. Dette betyder bl.a., at mennesker ikke ses som subjekter, der
har værdi i sig selv, men kun som midler til opfyldelse af lyster, interesser,
osv. Når mennesker således er præget af denne instrumentelle rationalitet
eller fornuft, bliver vores subjektive og sociale liv fattigere og mere
endimensionalt. Og selvom mennesker også lever gode, kærlige og solidariske
liv med hinanden - og flere steder bevidst forsøger at skabe alternativer
til denne instrumentelle rationalitet og sociale værensform - slår den
instrumentelle rationalitet alligevel igennem på mange forskellige områder
af menneskelivet og samfundslivet, og er næsten umulig at afskærme sig
fra.
Således gælder det også for centrale dele af videnskaben og filosofien,
at de bliver præget af en instrumentel tænkning. Dette kommer bl.a. til
udtryk ved at videnskabelig viden og dennes anvendelse kun har en eksistensberettigelse
i det omfang, den kan anvendes til noget “nyttigt” indenfor rammerne af
de bestående samfundsmæssige forhold. Dette kan f.eks. være ved at teknologi
i udpræget grad udvikles til militære formål eller som redskab for profitsystemet
i den markedsstyrede økonomi. Videnskaben får herved en instrumentel karakter,
hvor den i høj grad anvendes som redskab til at understøtte og legitimere
det bestående. Derved kommer den instrumentelle videnskab til at fremme
beherskelsen af mennesket, idet realiseringen af grundlæggende nye og
alternative måde at leve på modarbejdes og mistænkeliggøres. Når tænkningen
(og i et bredere idehistorisk perspektiv “oplysningen”) konstant skal
leve op til dette krav om instrumentalitet, mister den nogle kvaliteter.
Den instrumentelle videnskab har hverken til opgave at søge efter mening
med verden og menneskets situation i verden eller at forholde sig kritisk
til det bestående. Den instrumentelle videnskab sætter f.eks. ikke spørgsmålstegn
ved fysikkens anvendelser indenfor militær teknologi eller ved, at den
nationaløkonomiske videnskab ukritisk accepterer produktionens rovdrift
på såvel naturens som menneskenes ressourcer. Den instrumentelle videnskab
problematiserer heller ikke, at også de sociale relationer lider
under en udtalt instrumentalisering. At eksempelvis lønarbejderne i det
kapitalistiske samfund spiller rollen som redskab for virksomhedernes
profitskabelse og således kun har eksistensberettigelse i det omfang de
bidrager tilfredsstillende i produktionen. Produktionens instrumentalisering
af menneskene og menneskelige relationer begrænser sig ikke kun til erhvervslivets
sfære, men breder sig tendentielt til resten af samfundslivet og kulturen.
Derved kommer vi i stigende grad til at vurdere os selv og andre ud fra
en snæver ’nytte-synsvinkel’, der lægger en begrænsning på hvilke menneskelige
potentialer, der får mulighed for at komme til udfoldelse. Herved er kritikken
af den instrumentelle fornuft ikke blot en kritik af tænkningens eller
oplysningens reduktion til instrument (eller ren teknologi), men også
en kritik af den kendsgerning, at den instrumentelle videnskab ikke er
rationel nok. Hvis naturvidenskabens anvendelser truer menneskeheden med
økologiske katastrofer eller de altomfattende ødelæggelser ved en atomkrig,
er det en meget begrænset fornuft, som styrer denne videnskab.
I Niels Fleckner
Hansens essay Anti-økonomi eksemplificeres den instrumentelle kultur
med nedslag i den økonomiske teoris rolle i samfundsudviklingen: "Udviklingen
i økonomisk teori samt dens samfundsmæssige rolle i praktisk politik har
medført en udvikling der er parallel med ”oplysningens” generelle udvikling.
Den økonomiske teori der kunne anvise fornuftige måder at organisere samfundsøkonomien
på, således at man kunne øge den materielle velstand og derved skabe potentiale
for øget livskvalitet for menneskene, er endt med at blive en hindring
herfor. Hensynet til samfundsøkonomien og den herskende økonomiske teoris
dogmatik bliver af magthaverne brugt, som argumenter imod en samfundsmæssig
udvikling, der kunne give os alle et ”rigere” liv. ... Økonomisk teori
er endt med at blive en hindring for øget velfærd."
Den manglede
velfærd findes blandt andet hos "tvangsaktiverede bistandsklienter
der sættes til trivielt arbejde til 10 kr. i timen. Lønninger som man
normalt skal til fattige lande for at finde et sidestykke til" og
blandt børnefamilier, hvor forældrene ikke har tid til at tage sig af
deres børn, der i stedet tilbringer store dele af deres barndom i offentlige
institutioner.
Mennesket
kan forandre verden - men ikke alene.
Et af de
fremskridt der er sket i samfundstænkningen siden 1970’erne er den måde
hvorpå aktør/struktur- eller individ/samfund-problematikken har vundet
indpas som et uomgængeligt omdrejningspunkt. Man kan ikke lave seriøs
samfundsteori i dag uden at medtænke denne problemstilling. Faren ved
ikke at konfronterere aktør/struktur-problematikken er, at man alt for
let falder i enten den strukturalistiske eller den individualistiske grøft.
I strukturalistiske teorier finder samfundsudviklingen sted på en mekanisk
og upersonlig måde og samfundet fremstår for mennesket som et utilnærmeligt
objekt man nok kan erkende men ikke påvirke væsentligt. Strukturalismen
stod stærkt indenfor marxismen i 1970’erne og er tæt forbundet med determinisme,
afmægtighed og ansvarsløshed. I modsætning hertil står individualistiske
teorier hvor samfundet er strukturløst, eller snarere: samfundet er gennemsigtigt
og resultatet af de på ethvert tidspunkt intenderede handlinger af enkeltindivider.
Individcentrerede teorier forherliger og understøtter den til enhver tid
gældende samfundsorden, overvurderer individets handlemuligheder og kan
ikke håndtere magtrelationer, normer, sociale former og andre overindividuelle
begreber uden at udtømme deres overindividuelle indhold.
I deres rene
og noget karikerede former er både strukturalismen og individualismen
dybt utilfredsstillende som grundlag for en kritisk samfundsteori. Strukturalismen
overser bl.a. at reproduktionen af sociale strukturer kun kan finde sted
gennem menneskers handlinger og at bevidste handlinger således kan omforme
strukturerne. Individualismen fejler bl.a. ved ikke at tage højde for,
at ethvert individ bliver født og socialiseret ind i et strukturelt felt,
sådan at alle menneskelige handlinger har en strukturel forhistorie. Samlet
må den samfundsmæssige dynamik anskues som en fortløbende strøm af menneskelige
handlinger, der reproducerer og forandrer strukturer, der så aftegner
sig i sociale relationer. Enhver handling indskriver sig, bevidst eller
ubevidst, i det strukturelle felt, men kan ikke reduceres til mekanisk
eller tingslig reproduktion af sociale former. Udfordringen for en tidssvarende,
konsistent og overbevisende kritisk samfundsteori er at indskrive sig
velreflekteret i det felt, der udspænder sig mellem strukturalismen og
individualismen og radikalt overskrider yderpositionerne.
Ønsket om at fastholde både et aktør- og et strukturperspektiv og behovet
for at sammentænke disse i en kritisk samfundsteori er, ligesom vores
indstilling til at forstå og forandre, præget af den dialektiske tænkemåde
og afvisningen af fasttømrede og én-dimensionale tankeformer. Hensigten
er at identificere de gældende strukturer og at forandre (de uønskede
af) dem gennem individuel og social handling i forening, hvor øget indsigt
og nye erkendelser gennem (teoretisk) praksis informerer den fortløbende
forandringsproces. Denne model gælder både teoretisk-diskursive strukturer
og andre strukturer i virkeligheden. Den kritiske teori, og forsøg på
at udvikle andre alternative forståelseshorisonter, placerer sig som opgør
med toneangivende teoretiske forståelser og diskursive strukturer. Sociale
bevægelser og aktivisme er andre former for handling, der tilsigter at
forandre verden. Ingen af disse bør tilkendes forrang. Begge handleformer
er uundværlige som hinandens forudsætninger og bør gensidigt understøtte,
informere og kritisere hinanden. Ikke ved at enten intellektualisme eller
aktivisme rendyrkes, men ved at polariteten overskrides og ved, at der
tilstræbes reflekteret praksis og praktisk refleksion. Vi vil altid være
fejlbarlige, vil aldrig opnå fuld eller endegyldig viden, eller blive
enige om kun én bestemt måde at se verden på. Men hvis vi tror på muligheden
for at skabe en bedre verden, bliver vi nødt til at bruge de ressourcer
– inklusiv vidensressourcer – vi har til rådighed på ethvert givent tidspunkt
i forsøget på at skabe progressiv forandring.
Da vi på den anden side har forsøgt at gøre os klart, at en kritik, der
ikke er selvkritisk opløser sig selv og at en fornuft der ikke besinder
sig på fornuftens begrænsninger og skyggesider risikerer at forfalde til
ufornuft, er det ikke vores hensigt med denne antologi at aflåse den politisk-videnskabelige
diskurs ved at gøre den selvberoende og urefleksiv. Lige modsat. Der findes
ikke nogen lette løsninger og endegyldige svar. Lukketheden og den manglende
kritiske selvrefleksion i den herskende diskurs i dag er vilkår som må
opløses for at give plads til diversitet, åbenhed og en tilbundsgående
kritikvillighed. Vi håber, at antologien kan bidrage hertil!
[1] Alle forfattere der har bidraget
til indeværende antologi er blevet inviteret til at deltage i den kollektive
proces der ligger til grund for denne indledning. Ikke alle har valgt
at deltage i processen. Indledningens indhold kan naturligvis kun tilskrives
dens forfattere.
|