Et svar til Niels Fleckner Hansen |
Som motto for sin kritik af grundlaget for min filosofi bruger Niels Fleckner Hansen et citat af Brecht: "Sandheden er altid konkret". Men er det sandt, at sandheden altid er konkret? Er det selv en konkret sandhed? Hvis konkrete sandheder er sandheder, som man kan begrunde alene på erfaringen - hvad man kan konstatere med sine sanser - så er svaret nej. For man kan ikke empirisk konstatere, at sandheden altid - og dermed også overalt og for alle - er empirisk. Følgelig er påstanden om, at sandheden altid er konkret, altså kun sand, hvis den er falsk. Den modsiger sig selv. Den vil rent begrebslogisk udelukke muligheden af begrebslogiske sandheder. Det er forvirring. Og ganske den samme forvirring præger Fleckner Hansens kritik af mig. Jeg bygger på en bestemt
betydningsteori, som kort - og lidt akavet - kan formuleres som en hævdelse
af, at der er en indbyrdes afhængighed mellem betydningen af betegnelser og
konsistensrelationer mellem påstande. Det vil sige, at det, at en påstand
implicerer en anden påstand, afhænger af betydningen af de ord, hvormed
påstandene udtrykkes - og omvendt. En konsekvens heraf er, at en påstand er
nødvendigt sand, hvis dens egen sandhed følger alene af betydningen af de
ord, hvormed den selv udtrykkes. Fleckner Hansen anfører selv et eksempel på
en sådan påstand: "Ingen ungkarl er gift". Den er sand alene som
følge af betydningen af de ord, hvormed den udtrykkes - specielt som følge
af, at det er et kriterium for, at man er ungkarl, at man er ugift. Holder denne
argumentation? Som svar vil jeg begynde med at påpege, at der her er tale om
en rent principiel argumentation. Den bygger på en teori om, at ordenes
betydning alene afhænger af konventioner, og den slutter derfra, at al
erkendelse til syvende og sidst må være empirisk. Problemet med den slutning
er, at den ikke selv er empirisk, og derfor ikke kan være gyldig uden at
modsige sig selv. Eller sagt på en anden måde: Når Fleckner Hansen ud fra sin
argumentation vil konkludere, at det er umuligt, at jeg kan have ret (fordi
det er umuligt, at der kan være nødvendigt sande påstande), så hævder han en
position, der logisk set kræver den nødvendighed for sig selv, som den slet
ikke vil anerkende som en mulighed for andre. Det er en modsigelse. Undervejs i sin argumentation tager Fleckner Hansen også Adorno til hjælp og påstår med ham, at begreberne altid vil halte efter kendsgerningerne. Det skal forstås som en rent principiel kritik af mit forsøg på at udtale mig om de nødvendige træk ved mulige kendsgerninger. Men hvorledes forholder det sig med den kritik? Hvis man kan påstå, at begreberne altid vil halte efter kendsgerningerne, så har man selv sagt noget, der er før alle fremtidige kendsgerninger. Så har man selv brugt begreberne 'begreb' og 'kendsgerning' på en måde, som ikke halter efter kendsgerningerne, men som allerede er fremme ved målet - ved evigheden. Det er en modsigelse, som ikke bliver bedre af, at den er begået af Adorno. I forlængelse af mit svar på Fleckner Hansens argumentation mod selve muligheden af nødvendigt sande påstande og dermed mod min betydningsteori kan det være på sin plads at bemærke, at jeg i min filosofiske bestræbelse bruger denne betydningsteori på en ganske særlig måde. Jeg bruger den nemlig ikke kun som et grundlag for analyse af vor faktiske sprogbrug for ad den vej at finde frem til, hvilket system ef grundbegreber for virkelighedsbeskrivelse, som denne sprogbrug implicit bygger på. Det var at arbejde inden for den analytiske filosofis rammer og at slå ind på den bane, som her i landet er fulgt af f.eks Peter Zinkernagel og David Favrholdt. I stedet gør jeg noget dybere. Jeg bruger betydningsteorien som grundlag for en abstrakt deduktion af, hvilke grundbegreber for virkelighedsbeskrivelse ethvert muligt sprog nødvendigt må forudsætte. Men skal man forstå, hvad dette indebærer, så bliver man nok nødt til at gå til mine bøger; og foruden dem, som Fleckner Hansen bygger sin kritik på, bør Den Endegyldige Sandhed (København 2002) også nævnes. Skulle nogen følge den opfordring, så vil jeg med glæde se frem til, at diskussionen kan fortsætte. Til slut en lille kuriøsitet. Mine filosofiske konklusioner vedrørende de nødvendige træk ved enhver mulig verden er ikke generalisationer. De bygger ikke på generaliseringer ud fra simple empiriske påstande om, hvad der faktisk er tilfældet, men de bygger på deduktioner ud fra betydningsteorien og de betydningsmuligheder, som den helt abstrakt indeholder. Det vil sige, at Fleckner Hansens flotte bemærkning om, at enhver, der generaliserer, er en idiot, rammer ikke mig. |